A gumiabroncsról érthetően
Nyári gumiabroncs tartalomjegyzék
- A gumiabroncsról érthetően
- Mit mond a fizika?
- Miből áll a gumiabroncs?
- Gumiabroncs méretek, avagy milyen méretű gumiabroncsra van szükségem?
- Téli, nyári, négyévszakos gumiabroncs
- Hogyan juthat hozzá legegyszerűbben a megfelelő gumiabroncsához?
- Hogyan juthat hozzá a legkedvezőbben akciós gumiabroncsához?
- Mennyit költsön rá? Gumiabroncs árak, avagy hogyan válasszunk ár-érték arányban is kedvező abroncs szériát?
- Legjobb nyári, téli, 4 évszakos gumiabroncsok
- 2019 telén 185/65 R15 T méretben tesztgyőztes téli gumiabroncsok voltak
- 2019 telén 205/65 R16C T méretben tesztgyőztes téli gumiabroncsok voltak
- Melyek a legjobb nyári gumik? A legkiválóbb tesztelt nyári gumi mintázatok
- 2019 nyarán 185/65R15 H méretben tesztgyőztes nyári gumi mintázatok voltak
- 2019 nyarán 215/65 R 16 C méretben tesztgyőztes nyári gumi mintázatok voltak
- Melyek a legjobb négyévszakos gumik? A legkiválóbb tesztelt four-season abroncsmintázatok
- Melyek a legkeresettebb gumiabroncs méretek?
- Népszerű gumiabroncs márkák
- Gumiabroncs váltóméret, gumiabroncs váltóméret kalkulátor
- Gumiabroncs jelölések, mi mit jelent?
- Gumiabroncs sebesség és terhelés index
- Használt gumiabroncs vásárlása; igen vagy nem?
- Gumiabroncs tesztek
- Milyen hatályos teszteket érdemes átböngészni?
- Autótípusok gumiabroncs méretei
- Olcsó vagy drága gumiabroncsok
- A megfelelő méretű gumiabroncsok kiválasztása
- Gumiabroncs csere
- Mikor kell a téli gumit cserélni?
- A gumiabroncs felépítése
- Gumiabroncs árak összehasonlítása
- Gumiabroncs energiacímke és értelmezése
- Használt gumiabroncs leadása
- Gumiabroncs tárolás
- Gumiabroncs nyomásmérő TPMS
- Gumiabroncs-szaküzlet
- Gumiabroncs nyomás táblázat
- A helytelen guminyomásnak számos hátrányos következménye lehet
- Gumiabroncs élettartama
- Gumiabroncs szavatosság
- Gumiabroncs gyártási év DOT
- Hogyan értelmezzük a DOT számot?
- Gumiabroncs vásárlási tanácsok
- Gumiabroncs gyártók sorrendje
- Prémium gumiabroncs gyártók
- Minőségi, középkategóriás gyártók
- Gazdaságos, budget abroncsgyártók
- Gumiabroncs kopások
- Gumiabroncs profilmélység
- Top 10 gumiabroncs
- Top 10 nyári abroncs
- Top 10 téli abroncs
- Gumiabroncs Budapest
A gumiabroncsról érthetően
A gumiabroncs szó nem idegen számunkra, tisztában vagyunk vele, hogy a gépjármű úton történő haladását biztosítja, ha úgy tetszik, a gépjármű lábbelije. Hogyan lehetséges ez? Milyen feladatot lát el az abroncs pontosan, miért nagyon fontos, hogy a lehető legmegfelelőbbet válasszuk? Mit kell tegyünk ahhoz, hogy gond nélkül eligazodjunk a gumiabroncs funkciói és a gumiabroncs piac útvesztőiben? Átfogó cikkünkkel ezekben a kérdésekben szeretnénk segíteni Olvasóinknak.
Mit mond a fizika?
A gumiabroncs biztosítja az erőátvitelt a jármű és az út között. A jármű súlya képviseli a függőleges irányú erőket, a gyorsulás-lassulás az érintő irányúakat, a kanyarodáskor pedig oldalirányú (tengelyirányú) erők hatnak. A surlódási erő jelenléte sem elhanyagolható tényező, ami a két találkozó felület, az abroncs és az út között jön létre, a mozgás irányával ellentétesen. A gumiabroncsnak olyannak kell lennie, hogy mindezeket képes legyen elviselni. Egy személyabroncs esetén ezeket az erőket mindössze egy tenyérnyi helyen, az úgynevezett felfekvési területen kell átadnia.
Miből áll a gumiabroncs?
Gumiból...gondolja a laikus, és persze ez egy elfogadható részválasz. A gumiabroncs összetétele azonban ennél bonyolultabb. A gumiabroncs alapvetően gumiból és az erősítő váz anyagaiból áll, azaz textilből és/vagy acélból. A használatkész abroncs a gumit és a gumival összevulkanizált szilárdsághordozókat tartalmazza.
Gumiabroncs méretek, avagy milyen méretű gumiabroncsra van szükségem?
A megfelelő abroncsválasztáshoz a helyes méret nélkülözhetetlen. A vásárolni kívánt gumiméretnek meg kell egyeznie a gépjármű gyári abroncsméretével. A paraméterek egyeztetése nagyon egyszerű, csak nézze meg az előző gumiabroncson, a tanksapkában, B oszlopon, vagy a jármű gépkönyvében, esetleg online adatbázisban. A NANO-tyre felületén méret és autótípus szerinti gumiabroncs keresőt is talál, amely megkönnyíti ezt a feladatot.
Téli, nyári, négyévszakos gumiabroncs
A téli gumiabroncsok jobb tapadással rendelkeznek havon (továbbá nedves vagy sáros útfelületen), mint a nyári abroncsok. Mélyebb profillal vannak ellátva, amelyek hatékonyabban szorítják ki a gumi és az útfelület közül a havat és a sarat. Mélyebb barázdákkal és sűrűbb futómintázattal rendelkeznek. Az „M+S” jelzés megtalálható az összes téli abroncson, ellenben csak az egy hópelyhet és egy hegycsúcsot ábrázoló nyomat garantálja az abroncs „téli” mivoltát. Ezt a jelzést 3PMSF-nek nevezzük.
A nyári gumiabroncsok száraz időben használatosak, a felületi tulajdonságaik, valamint anyaguk alapvetően különbözik a téli gumiétól. A nyári gumi magasabb hőmérsékleten fejt ki nagyobb tapadást az úttal, sajátos tulajdonságai miatt viszont nem használható télen. A gumikeverék minősége a gumi tapadására komoly hatással van, ebből kifolyólag a nyári gumi összetétele eltér a téli gumiétól. A nyári gumiabroncsok +7 °C felett nyújtanak ideális teljesítményt, ez alatt azért van szükség téli gumira, mert a nyári körülményekre optimalizált gumi rideggé válik, ezáltal csökken a tapadása. A nyári gumitól eltérő téli gumi anyaga lágyabb, ez elsősorban magas szilika tartalmának köszönhető. A nyári gumi keményebb, erre azért van szükség, hogy magasabb hőmérsékleten, akár a forró aszfalttal érintkezve is a megfelelő tapadás biztosítva legyen.
A négy évszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli-nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni. Magyarországon is egyre nagyobb a négy évszakos gumik iránti kereslet. Ez annak köszönhető, hogy az elmúlt időszakban a gyártók ezen a területen is sokat fejlesztettek, így a négy évszakos gumi igazán jó alternatíva lehet a következő helyzetekben:
- Azoknak akik évente legfeljebb 8-10 ezer kilométert autóznak.
- Azoknak, akik gépjárműjének teljesítménye nem haladja meg a 160 lóerőt.
- Azoknak, akik nem vezetnek sokat télen, illetve havas, jeges úton nélkülözni tudják autójukat.
- Azoknak, akik havonta átlagosan csak egyszer tankolnak.
- Azoknak akik legfőképp városban használják az autójukat.
Hogyan juthat hozzá legegyszerűbben a megfelelő gumiabroncsához?
Manapság egyre többen törekszenek a praktikus, gyors vásárlásra, így sokan választják az online vásárlást. Így lehetőség nyílik a gumiabroncsok webshopból történő beszerzésére is. Ez számos előnnyel jár, hiszen olcsóbban juthatunk téli, nyári vagy négyévszakos gumi szettünkhöz egy webáruház révén, valamint házhoz is szállítják. A NANO-tyre óriási raktárkészletről, széles választékban kínál abroncsokat ügyfeleinek, ingyenes házhoz szállítással és országosan 57 partnerszervizzel.
Hogyan juthat hozzá a legkedvezőbben akciós gumiabroncsához?
A NANO-tyre a szezonok köszöntése alkalmából rendszerint hirdet akciókat, kuponos kedvezményeket, amelyről hírlevélben értesíti ügyfeleit. Összeszedtük Önöknek kedvezményes abroncs kínálatunkat, hogy pénzt és időt megtakarítva mindent megtalálhasson egy helyen.
Amit kínálunk:
- Ingyenes házhozszállítás belföldön, 1db téli gumi rendelése esetén is
- Az akciós termékeinket is ingyenesen szállítjuk
- A kedvezményes árú termékeinkre is minimum 2 év minőség (gyártói) garanciát vállalunk!
- Igény szerint szerelési lehetőség szervizeinkben
Mennyit költsön rá? Gumiabroncs árak, avagy hogyan válasszunk ár-érték arányban is kedvező abroncs szériát?
Mint minden termék vásárlásánál, a gumiabroncsnál is lényeges kérdés az ár. Ugyanakkor mivel tartós használatú termékről van szó, amely a biztonságos közlekedés egyik alappillére, a minőség is rendkívül kardinális szempont. E két fontos szempont összeegyeztetését javasoljuk. Ehhez segítséget nyújthatnak a hatályos gumi teszt eredmények, mint például az ADAC és az AutoBild tesztjei. További támpont lehet az Árgép használata. A NANO-tyre mindenféleképpen minőségi gumiabroncs vásárlására buzdítja ügyfeleit, hiszen a tartósság és megbízhatóság megfizethetetlen.
Legjobb nyári, téli, 4 évszakos gumiabroncsok
Melyek a legjobb téli gumik? A legkiválóbb tesztelt téli gumi mintázatok:
- Continental TS860
- Dunlop SP Winter Sport 3D
- Dunlop Winter Sport 5 SUV
- Nokian WR D4
- Goodyear UltraGrip Performance SUV GEN-1
- Goodyear Ultra Grip SUV
- Michelin Alpin A4
- Michelin Alpin A5
- Hankook Winter i*cept RS2
- Kleber Krisalp HP3
- Firestone Winterhawk 3
- Fulda Kristall Control HP2
2019 telén 185/65 R15 T méretben tesztgyőztes téli gumiabroncsok voltak:
- Dunlop Winter Response 2
- Kleber Krisalp HP 3
- Pirelli Cinturato Winter
- Continental WinterContact TS860
- Hankook Winter i*cept RS2
2019 telén 205/65 R16C T méretben tesztgyőztes téli gumiabroncsok voltak:
- Continental VanContactWinter
- Pirelli Carrier Winter
- Michelin Agilis Alpin
- Vredestein Comtrac 2 Winter
- Goodyear Cargo UltraGrip2
Melyek a legjobb nyári gumik? A legkiválóbb tesztelt nyári gumi mintázatok:
- Bridgestone Turanza T005
- Vredestein Sportrac 5
- Michelin Crossclimate+
- Continental ContiPremiumContact 5
- Firestone Roadhawk
- Semperit Comfort-Life 2
2019 nyarán 185/65R15 H méretben tesztgyőztes nyári gumi mintázatok voltak:
- Bridgestone Turanza T005
- Vredestein Sportrac 5
- Michelin Crossclimate+
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Firestone Roadhawk
2019 nyarán 215/65 R 16 C méretben tesztgyőztes nyári gumi mintázatok voltak:
- Apollo Altrust
- Goodyear EfficientGrip Cargo
- Pirelli Carrier
- Nokian cLine
- Continental ContiVanContact 200
Melyek a legjobb négyévszakos gumik? A legkiválóbb tesztelt four-season abroncsmintázatok:
- Michelin CrossClimate+
- Continental AllseasonContact
- Vredestein Quatrac 5
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
- Pirelli Cinturato All Season
- Hankook Kinergy 4S
- Nokian Weatherproof
Melyek a legkeresettebb gumiabroncs méretek?
- 175/65R14
- 185/65R15
- 195/65R15
- 205/55R16
- 215/65R16
- 225/45R17
Népszerű gumiabroncs márkák:
- Bridgestone
- Continental
- Goodyear
- Hankook
- Michelin
- Nokian
- Pirelli
- Yokohama
- Vredestein
- Apollo
- Barum
- Kleber
- Kumho
- Semperit
- Firestone
- Dunlop
- Matador
- Toyo
- Taurus
- General Tire
Gumiabroncs váltóméret, gumiabroncs váltóméret kalkulátor:
A váltóméretek kapcsán elmondható, hogy a legoptimálisabb a jármű gyári méretének használata. Ellenben mégis sokan szeretnének - bizonyos okokból - más méretre váltani. A gumiabroncsok mérete nagyban hozzájárul a gépjárművek teljesítményének szabályozásához. Pontosan mit értünk a váltóméret fogalma alatt? A váltóméret azt a szűk tartományt fedi le, amely az autónk gyári egyediségeihez igazodva, még beletartozik a biztonságosan alkalmazható sávba. Természetesen a váltóméretek használatával óvatosan kell bánni, hiszen minél nagyobb gumira váltunk, annál magasabb a kockázata a váltómű esetleges meghibásodásának. A mérőeszközök nem a valós értékeket fogják mutatni: a hamis értékek egyaránt kiterjednek a km/h és a kilométer számlálóra. Jóval kisebb szélesség esetén is van kockázat, ebben az esetben drasztikusan romlik az abroncsok tapadása. Egy precízen működő kalkulátor segítségével pillanatok alatt kiszámolhatjuk a számunkra legideálisabb váltóméretet. Az érték amit kapunk és figyelnünk kell rá: abroncsátmérő különbség. Ugyanis az optimális váltó méret az, ami még nem haladja meg a +/- 2,5%-nál nagyobb eltérést a gyári és leendő gumiabroncsunk átmérője között.
Gumiabroncs jelölések, mi mit jelent?
Az alábbi ábra alapján egyértelműen értelmezhetők a gumiabroncs jelölései:
Egyéb speciális abroncsjelölések:
- Gumiabroncs gyártási ideje: DOT 1819 4 jegyű szám a DOT felirat után: az első két szám a gyártási hetet, a második két szám a gyártási év utolsó 2 jegyét mutatja. Tehát a példánkban szereplő gumit (DOT 1819) a 2019. év 18. hetében gyártották. (DOT: Department of Transportation, amerikai szabványnak is megfelel.)
- XL (Extra Load): erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.
- Run-Flat, ROF, EMT, SSR, ZP, HRS, EXT: defekttűrő gumi jelölései
- TWI: a kopásjelzők helye
- TL (Tubeless): tömlő nélküli abroncs
- M+S: téli gumikon vagy négyévszakos abroncson; jelentése sár+hó (mud & snow): téli használatra is alkalmas gumiabroncs
- All season, all weather: 4 évszakos abroncs
- C: kisteher gumiabroncs
- CP: lakóautóhoz való gumiabroncs
- Rotation feliratú nyíl: kötött forgásirány
- Inside, innensite felirat: aszimmetrikus abroncsok belső oldala
- Outside, aussensite felirat: aszimmetrikus abroncsok külső oldala
- RPB, MFS, FSL és FR: peremvédős gumiabroncsok jelölései
- SEAL: öntömítő technológiával ellátott gumiabroncs
- MO/MO1: Mercedes ill. Mercedes AMG modellekhez
- *: BMW modellekhez
- J.: Jaguár modellekhez
- AO/RO1: Audi ill. Audi Quattro modellekhez
- M3: BMW M3 modellekhez
- N0,N1,N2,N3, N4, N5, N6: Porsche modellekhez
- VO: Volkswagen modellekhez
- K1.: Ferrari modellekhez
- AMT.: Aston Martin modellekhez
- BSW: Black Sidewall- Fekete oldalfal (offroad abroncsoknál)
- OWL és OWT: Outline White Letters- Fehér kontúros betűk az oldalfalon
- G1.: Michelin saját jelölés-Azonos tengelyen csak 2 ugyanolyan abroncs alkalmazható
Gumiabroncs sebesség és terhelés index
Súlyindex
Terhelés Index = Max. súly | Terhelés Index = Max. súly | Terhelés Index = Max. súly |
---|---|---|
65 = 290 kg | 80 = 450 kg | 95 = 690 kg |
66 = 300 kg | 81 = 462 kg | 96 = 710 kg |
67 = 307 kg | 82 = 475 kg | 97 = 730 kg |
68 = 215 kg | 83 = 487 kg | 98 = 750 kg |
69 = 325 kg | 84 = 500 kg | 99 = 775 kg |
70 = 335 kg | 85 = 515 kg | 100 = 800 kg |
71 = 345 kg | 86 = 530 kg | 101 = 825 kg |
72 = 355 kg | 87 = 545 kg | 102 = 850 kg |
73 = 365 kg | 88 = 560 kg | 103 = 875 kg |
74 = 375 kg | 89 = 580 kg | 104 = 900 kg |
75 = 387 kg | 90 = 600 kg | 105 = 925 kg |
76 = 400 kg | 91 = 615 kg | 106 = 950 kg |
77 = 412 kg | 92 = 630 kg | 107 = 975 kg |
78 = 425 kg | 93 = 650 kg | 108 = 1000 kg |
79 = 437 kg | 94 = 670 kg |
Sebességindex
Index = Max. sebesség | Index = Max. sebesség | Index = Max. sebesség | Index = Max. sebesség |
---|---|---|---|
A1 = max 5 km/h | B = max 50 km/h | L = max 120 km/h | U = max 200 km/h |
A2 = max 10 km/h | C = max 60 km/h | M = max 130 km/h | H = max 210 km/h |
A3 = max 15 km/h | D = max 65 km/h | N = max 140 km/h | V = max 240 km/h |
A4 = max 20 km/h | E = max 70 km/h | P = max 150 km/h | W = max 270 km/h |
A5 = max 25 km/h | F = max 80 km/h | Q = max 160 km/h | Y = max 300 km/h |
A6 = max 30 km/h | G = max 90 km/h | R = max 170 km/h | ZR = 240 km/h fölött |
A7 = max 35 km/h | J = max 100 km/h | S = max 180 km/h | |
A8 = max 40 km/h | K = max 110 km/h | T = max 190 km/h |
Használt gumiabroncs vásárlása; igen vagy nem?
Bármilyen használati tárggyal/termékkel kapcsolatban elmondható, hogy használtat nem szívesen, maximum szükségmegoldásként vesznek az emberek, általában anyagi megfontolásból. Így gumiabroncsok tekintetében is kényes, ingoványos talajra érkezünk minduntalanul, amikor a téma vizsgálatához fogunk. A gumiabroncs biztonsági kellék. A kopó alkatrészek kategóriájába tartozik, mint például a fékbetét. Szerves anyagból készül, amelynek jellemzője, hogy a környezeti tényezők hatására kémiai szerkezete megváltozik. A gumiabroncsok anyaga - mint a legtöbb szerves anyag- érzékeny az UV sugárzásra, egyes agresszív vegyszerekre, oldószerekre. Fel kell hívjuk a figyelmet arra is, hogy a használt gumikat általában leengedett állapotban mutatják be az eladók. Ilyenkor a kisebb szerkezeti hibák, repedések, szálszakadások rejtve maradnak. Továbbá abban sem lehetünk biztosak, hogy megfelelően voltak-e a kérdéses használt gumik tárolva. A legnagyobb biztonságban tehát akkor van a vásárló, ha új gumiabroncsot szereltet fel járműjére.
Gumiabroncs tesztek
A Bridgestone egyik felmérése szerint a férfiak a tesztekre, a nők a szervizesükre hallgatnak. Mindkét opció hasznos eredményre vihet. Az abroncstesztek tanulmányozása kiváló viszonyítási pont lehet a vásárlás előtti döntéshelyzetek megkönnyítésére.
Milyen hatályos teszteket érdemes átböngészni?
- ADAC: Az ADAC, azaz általános német autóklub, 1903 óta végzi rendíthetetlenül tevékenységét. 2012 májusában, több, mint 18 millió taggal, Európa legnagyobb autóipari klubjává vált. Az ADAC átfogó tesztsorozata minden szezonban két különböző méretet vizsgál, egy kisebb és egy nagyobb verziót. A teszteket különböző útviszonyok között végzik el és többféle szempontból számszerűsítik az abroncsok tudását. ADAC tesztek egy helyen: ADAC nyári gumi tesztek ADAC téli gumi tesztek
- AutoBild: Az Auto Bild Németország egyik vezető autóipari magazinja. 1986-ban alapították, 1996-tól kezdve weboldaluk is van és rendíthetetlenül végzik tevékenységüket világszerte. A magazin havi szinten jelenik meg a világ 36 országában és havi 7millió példányt adnak el belőle. AutoBild tesztek az elmúlt évekből: AutoBild 2019 téli gumiabroncs teszt - több mint 50 gumiabronccsal AutoBild 2020 nyári gumi teszt - 50 abroncsot vizsgáltak
- Auto Motor Sport: Auto Motor Sport első téli gumiabroncs tesztje 2019-ben jelent meg, mivel minden tesztsorozat alkalmából más helyszínen, más körülmények és szempontok alapján vizsgálódnak, így érdemes az összeset átfutni. Téli gumiabroncs teszt az Auto Motor Sport jóvoltából
Autótípusok gumiabroncs méretei
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy az autótípusunknak megfelelő gumiabroncsot vásároljunk! Ehhez hatékony segítséget nyújthat az autótípus szerinti kereső használata.
Olcsó vagy drága gumiabroncsok
Gondolom már sokan és sokszor feltették maguknak a kérdést mi a különbség egy olcsó és egy drága gumiabroncs között?! Talán nem is gondolnánk, de az áron kívül más különbség is van egy prémium és egy budget kategória között. A következő szempontokban a prémium és budget gyártók eltérő tulajdonságot mutatnak, amely akár a biztonságos közlekedést is kockáztathatja:
- kopás
- tapadás aszfalton
- menet közbeni zaj
- az autó megtartása az úton
A mi tanácsunk az, hogy saját biztonsága érdekében vegyen legalább minőségi középkategóriás abroncsot, biztonságosabbá téve az utazást, és nem utolsó szempont sokkal több ideig tartanak, mint az olcsó kategória. Idővel meg fogja tapasztalni, hogy jó üzletet kötött.
A megfelelő méretű gumiabroncsok kiválasztása
Manapság egyre több autó van az utakon, a személygépjárművek birtoklása nem luxus többé. Ez azonban ahhoz vezetett, hogy nem minden felhasználó van tisztában minden, az autóját közvetlenül érintő kérdéssel, így például a gumiabronccsal kapcsolatos részletekkel sem. A gumiabroncs mérete kardinális kérdés, muszáj vele tisztában lenni, hiszen számos rendkívül negatív következménnyel járhat, ha nem a megfelelő méretet szereltetjük fel.
Amennyiben nem biztos a méretben, nézze meg:
- korábban használt gumiabroncson
- tanksapkában, vagy B oszlopon, vagy a jármű gépkönyvében
- online adatbázist is használhat, ami segíti a tájékozódást (pl.: www.NANO-tyre.hu)
- Az abroncs oldalán fel van tüntetve a gumi mérettel kapcsolatos minden szükséges információ, így vásárlás előtt csak rá kell pillantani és ellenőrizni.
Gumiabroncs csere
Az abroncsok cseréjével kapcsolatos legfontosabb kérdés, hogy mikor cseréljük át szezonális gumijainkat? Mikor kell a nyári gumit cserélni?- A nyári gumik cseréjét profilmélységhez és hőmérséklethez szokás kötni. Amikor a hőmérő higanyszála tartósan 7fok felé emelkedik, azaz a napi átlaghőmérséklet eléri a +7fokot. Illetőleg a nyárigumik profilmélysége 2−2,5mm felett megfelelő. 2mm alatt már ajánlott cserélni! Valamint a gumiabroncs használat közbeni deformitása és sérülése is determinálja a nyári gumi cseréjét.
Mikor kell a téli gumit cserélni?
- dekeft
- 3-4mm alatti profilmélység
- ha a gumiabroncson elöregedés jelei láthatók – pl. repedések az oldalfalon
- ha az abroncs sérült – pl.: kiszúrták, vagy megpadkáztuk az abroncsot, vagy
- ha szálhibás (dudor van az oldalán)
- ha rendellenes kopást észlel – mondjuk az abroncs egyik fele jóval kopottabb, mint a másik
- ha nem a járműnek megfelelően választották ki – pl. kisteherautóra nem C jelölésű abroncs került, vagy nem az autónak megfelelő méretű abroncs került felszerelésre.
További hasznos információk a témában: Gumicsere: mikor kell lecserélni a nyári gumit, téli gumit?
A gumiabroncs felépítése
A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája.
A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
Az abroncs legfontosabb részei:
- Futófelület: Mintával ellátott felület, amely biztosítja a kapcsolatot az aszfalttal.
- Mintaárok: Az abroncs futófelületének mintázatán található rés. Hatósági előírások szerint a minimum mélység 1.6 mm lehet. A mintaárok a gumiabroncs kopását jelzi, balesetbiztonság szempontjából nagyon fontos.
- Mintaelem: a mintaelemek a futó gumiban találhatóak, pozitív mintarész.
- Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja, illetve nem engedi bejutni a nedvességet és a párát a gumiabroncsba.
- Övbetétek: A futófelület stabilitását biztosítják. Oldalirányba az övnek merevnek kell lennie, hogy ellenálljon a csúszásnak, radiális irányba pedig rugalmasnak kell lennie, hogy elnyelje az akadályokat.
- Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
- Védőbetét: a radiál szerkezetű gumiabroncs esetében a futófelület és az öv közötti, nem kötelező köztes betét, amelynek célja az öv sérüléseinek korlátozása.
- Peremhuzal karika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal karika. Ez szorítja rá az abroncsot a pántra, az elszakadás veszélye nélkül akár 1800 kg-os erőt is kibír.
- Peremvédő: A peremvédő felületén keresztül érintkezik az abroncs a pánttal. Nem engedheti meg, hogy a köpeny elcsússzon, a pánton, illetve bírnia kell az elcsúszással járó dörzsölődést mechanikailag is.
- Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
- Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
- TWI; Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
- Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
- Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
Gumiabroncs árak összehasonlítása
Nyilván mindenki szeret kedvező áron vásárolni, az online jelenlét pedig lehetővé teszi az árak összehasonlítását is a termékek beszerzése előtt. Erre alkalmas az Árgép, amely az egyik legrégebbi magyar gumi árösszehasonlító funkciót üzemelteti. Az Árukereső előretörése óta kicsit veszített funkciójából, az Árukereső rendszerének is van árösszehasonlító funkciója, ami a tájékozódást segítheti.
Gumiabroncs energiacímke és értelmezése:
Használt gumiabroncs leadása
Az Európai Unióban jelenleg 3 millió tonna gumiabroncs hulladék keletkezik évente, Magyarországon ez a szám 45 ezer tonnára tehető. Így a környezettudatos hulladéktárolás nagyon fontos! A gumiabroncsot nem szabad elégetni, mert rendkívül szennyező és nem megoldás, ha lomtalanításkor szabadulunk meg tőle. A legtöbb gumis műhelyben leadható az elhasználódott gumiabroncs. A hulladékká vált gumi leadásának költsége azt terheli, aki le szeretné adni, mivel veszélyes hulladéknak számít, ezért csak tanúsítvánnyal rendelkező cég szállíthatja el. Ez az ár gumis műhelyenként változó lehet, általában 300-400Ft/db.
Gumiabroncs tárolás:
A gumik tárolása kapcsán az autósok két lehetőséggel élhetnek: a szervizeknél történő betárolással vagy az otthoni tárolással. Na de hogyan tároljuk szakszerűen a használaton kívüli gumiabroncsainkat? A gumiabroncsok leszerelésekor a kerék helyzetét, pozícióját meg kell jelölni, például krétával az abroncs belső oldalán, vagy a futófelületén. Fontos, hogy a leszerelést követően, mielőtt eltennénk a következő szezonig pihenni a guminkat, tisztítsuk meg a szennyeződésektől. A hó és a sólé ugyanis károsítja az abroncs szerkezetét. A tárolási pozíciónál megkülönböztetjük a kerékre szerelt és a felniről leszerelt gumikat. További hasznos abroncs tárolási információért látogasson el a gumiabroncs tárolás pro és kontra cikkünkre.
Gumiabroncs tárolása felnivel
Nem állítva, hanem felfüggesztve, vagy egymásra rakva
Gumiabroncs tárolása felni nélkül
Nem egymásra rakva, nem felfüggesztve, hanem állítva és időnként megforgatva
Gumiabroncs nyomásmérő TPMS
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) olyan elektronikus rendszer, amely a pneumatikus gumiabroncsokon belüli légnyomást a különböző típusú járműveken figyelemmel kíséri. A TPMS kétféleképpen osztható meg: közvetlen (dTPMS) és közvetett (iTPMS). A TPMS-t OEM (gyári) szinten, valamint egy utángyártott megoldást is biztosítják. A TPMS célja a mindenkori optimális abroncsnyomáson kívül, hogy a gumiabroncsok veszélyes állapotának korai felismerésével elkerülje a közlekedési baleseteket, a magas üzemanyag-fogyasztást és a gumiabroncs kopását a túlzottan felfújt gumiabroncsok miatt.
- Mikortól kötelező a TPMS? Az EU-ban 2014. november 1. után forgalomba hozott új gyártású autók esetén kötelező széria tartozék a TPMS (tire-pressure monitoring system), magyarul az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.
- Miért lényeges a TPMS használata? Egyrészt a nem megfelelő gumiabroncs-nyomás csökkenti a gumi élettartamát és növeli a jármű tüzelőanyag-fogyasztását, másrészt a közlekedés biztonságára is kihat, hiszen megváltozik a fékút és a jármű mozgása is rapszodikussá válhat.
- TPMS rendszer fajtái:
- Az indirekt rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok. A rendszer csak menet közben működik, alacsony nyomás vagy defekt esetén figyelmeztet.
- A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. A szenzorok jellemzően a szelepbe vannak beépítve.
Gumiabroncs-szaküzlet
Gumiabroncsot manapság már többféleképp vásárolhatunk. Nagykertől, kiskereskedőtől, szakszervizből vagy akár online is. Manapság egyre többen választják az utóbbi lehetőséget, virágzik az internetes kereskedelem. Így lehetőség nyílik a gumiabroncsok webshopból történő beszerzésére is. Ez számos előnnyel jár, hiszen olcsóbban juthatunk gumi szettünkhöz, egy webáruház révén, valamint házhoz is szállítják.
Gumiabroncs nyomás táblázat
A keréknyomás mindig attól függ, milyen autóra kerül a kerék. Azaz minden esetben az autógyártó ajánlásait kell szem előtt tartani ebben a kérdésben. A guminyomást 2 hetente, illetve minden nagyobb út előtt ajánlatos ellenőrizni! (Pótkeréken is.) A megfelelő légnyomással nemcsak az abroncsok élettartamát növeljük, hanem a jó féktávot, a gumi tapadását és a gördülési zajt is, üzemanyag megtakarítást.
A helytelen guminyomásnak számos hátrányos következménye lehet:
- Fokozódó balesetveszély
- Magasabb üzemanyag fogyasztás és CO2-kibocsátás
- Csökkenő vezetési komfort
- Fokozott kopás, rendellenes kopás
- A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Téli gumik tekintetében a nyomás 1-2 tizeddel lehet több.
Gumiabroncs élettartama
Visszatérő, ügyfeleinket leginkább foglalkoztató, kardinális kérdés, hogy mennyi egy gumiabroncs élettartama, azaz meddig jó a gumi? Az autógumi tartós termék, de ennek ellenére nincs konkrét szavatossági ideje. Általánosságban elmondható, hogy 40 ezer kilométerig használható, vagy 10 évig megfelelő körülmények között tárolva és megfelelő bordamélység esetén (3-4mm). Ezek az adatok, viszont nem vehetők készpénznek, fontos a folyamatos ellenőrzés és esetenként a szakértői kontroll is! Az abroncsok öregedésében közrejátszik a felhasznált keverék és alapanyag, a gyártási technológia, a profilarány, a vezetési stílus, az útviszonyok amiket rendszeresen használunk, valamint az autónk tulajdonságai. Nagyon lényeges, hogy tisztában legyünk azzal, hogy a gumiabroncs a felnivel és a gépjárművel összhangban tud a leghosszabb élettartamú lenni. Ezalatt azt kell érteni, hogy érdemes betartani a méreteket és az ajánlott abroncstípusokat.
Gumiabroncs szavatosság
A gumiabroncsok szavatossági ideje maximum 10 év profilmélységtől és futott kilométerektől függetlenül! Az anyagösszetétel roncsolódása miatt ilyenkor már nem javasolt a használat. A gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hanem tartós fogyasztási eszköz: szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető, azaz felszerelhető! A gyártási folyamat során a gumiabroncsba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak. A HTA szakértői szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik, amennyiben azok tárolása szakszerű volt és a felszerelést követő további 5 évig használható.
Gumiabroncs gyártási év DOT
Ügyfeleinket, Vásárlóinkat napi szinten foglalkoztatja a gumiabroncsok gyártási éve, a gumik várható élettartama, és DOT száma. A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) közleménye szerint a maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártott gumikra használható az „új” megnevezés. A DOT szám jelentése: A sokak által tévesen értelmezett DOT, nem a „date of tire”-t jelenti, hanem az amerikai egyesült államokbeli U.S. Department of Transportation-t, valamint az általuk bevezetett szabványos jelöléseket jelenti, amelyek a téli és a nyári gumikon megjelennek.
Hogyan értelmezzük a DOT számot?
A DOT számból a gyártás helye is kiderül, mely szintén igen sokszor érdekli a potenciális vásárlókat. Így megosztjuk az értelmezéséhez szükséges táblázat elérhetőségét: www.tiresafetygroup.com/tire-dot-plant-codes-sorted-plant-code A téma további érdekes információiért látogasson el ide!
Gumiabroncs vásárlási tanácsok
Mindig az autótípusának megfelelő gumiabroncsot válasszon! Mindig az autó típusával megegyező, gyári méretet preferálja! A különféle használati körülmények eltérő gumiabroncsot igényelnek, így rendkívül fontos szempont, hogy milyen feltételek mellett használjuk az autót és hogy milyen teljesítményű autóval rendelkezünk. Mindig az autó teljesítményével összhangban lévő gumiabroncsot érdemes választani! Fogalmazza meg magának a kérdést, hogy mi fontos Önnek, mit vár el a gumiabroncstól? Maximális biztonságot és futásteljesítményt, vagy csupán kedvező árat? Ezek függvényében választhat a prémium, minőségi közép vagy a gazdaságos szegmensből.
Gumiabroncs gyártók sorrendje
Prémium gumiabroncs gyártók:
- Bridgestone
- Continental
- Goodyear
- Hankook
- Michelin
- Pirelli
- Toyo
- Vredestein
- Yokohama
Minőségi, középkategóriás gyártók:
- Apollo
- BFGoodrich
- Davanti
- Falken
- Firestone
- Kleber
- Kumho
- Matador
- Nokian
- Nexen
- Sebring
- Semperit
- Uniroyal
Gazdaságos, budget abroncsgyártók:
- Barum
- Cooper
- Dayton
- Debica
- Eternity
- Fortune
- Fulda
- General Tyre
- Gislaved
- Goalstar
- Gripmax
- Infinity
- Kingstar
- Kormoran
- Laufenn
- Maxxis
- Momo
- Nankang
- Premiorri
- Riken
- Roadstone
- Rosava
- Rotalla
- Royal Black
- Saetta
- Sailun
- Sava
- Sportiva
- Taurus
Gumiabroncs kopások
Ahhoz, hogy lemérhessük a gumiabroncsok elhasználódottságának mértékét, minden gumiabroncs úgynevezett kopás-indikátorral van ellátva, amely lehetővé teszi a törvényben meghatározott gumiabroncs-kopás szintjének kiértékelését. A kopás-indikátorok a futófelület vájataiban elhelyezett apró kitüremkedések. Amikor a fennmaradó magasság eléri ennek a kitüremkedésnek a szintjét, azaz 1,6 mm-t, a gumiabroncs elérte a törvényben meghatározott használati határértékét, és le kell cserélni. Az elhasználódás ilyen mértékű határán túl már megsérti a törvényt.
Abroncskopás típusok
- Túl magas guminyomás (túltöltött abroncs): A nyomásra visszavezethető kopásfajták logikusnak mondhatók. Ha túltöltjük a gumikat, a futófelület közepe kitüremkedik, így idő előtti kopást tapasztalhatunk rajta. Természetesen az így elkopott futófelület sokat veszít tapadásából, veszélyessé válhat. A probléma kiküszöbölhető rendszeres nyomás-ellenőrzéssel.
- Túl alacsony guminyomás (lapos abroncsok): Az előző eset ellenkezője, amikor is a gumik középső futófelülete, az alacsony nyomás miatt, kevésbé érintkezik az úttal. A terhelés a vállakra kerül. Ezen területek idő előtt elkopnak.
- Egy oldali, aszimmetrikus kopás: Akár az abroncs belső futófelületén, akár a külső részen tapasztalunk aszimmetrikus – és idő előtti – kopást, valamilyen beállításbéli, kiegyensúlyozási hibára kell gyanakodjunk. Ilyen esetben kérjük mindig szakszerviz segítségét!
- Csésze vagy kagylószerű elváltozások: Az efféle elváltozás, jó eséllyel valamelyik alkatrész erős kopottságát jelzi a felfüggesztésben. A kerékbeállítás korrigálása, bár szükséges ellenintézkedés, sokszor önmagában nem oldja meg a problémát. A gömbcsuklótól a lengéscsillapítóig, bármi állhat a probléma hátterében. Ilyenkor is érdemes szakmai segítséget kérni, valamint a probléma orvosolása után érdemes lehet rotálni az adott abroncsot.
- Második borda kopása: Ez az eset radiál gumiknál szokott előfordulni. Minimális elváltozásnak tekinthető, a második bordákon normális, de ha súlyosabb a kopás mértéke, szervizhez kell fordulni. Különösen ha épp abroncsméretet váltottunk, hiszen elképzelhető, hogy túlméreteztük a gumit.
- Fűrészfogas kopás: A felfüggesztés geometriáját illetően az autónk gyártója is ad ajánlást, illetve egy optimális intervallumot. Azonban ezen belüli érték mellett is előfordulhat fűrészfog kopás, persze mérsékeltebben. A fűrészfogas kopást okozhat még helytelen abroncsnyomás, az útburkolat típusa és állapota, valamint a vezetési stílus.
Gumiabroncs profilmélység
A gumiabroncsok profilmélységét illetően legalább annyi tévhit kering a köztudatban, mint amennyi használatuk kapcsán. Ennek hátterében az áll, hogy a szakemberek szerint javasolt profilmélység és a törvény által előírt érték eltérnek egymástól. A gumiabroncs elhasználtságát jelző egyik fő tényező a kopás. Az elhasználódott gumiabroncs nem képes ellátni feladatát, elsősorban ami a gumiabroncs és úttest felülete közötti víz elvezetését illeti. A hatályos jogszabályok 1,6 milliméteres minimális profilmélységet írnak elő. Ezzel szemben az ADAC gumi tesztelői még komolyabban veszik a dolgot, véleményük szerint a téli gumik már 4 milliméteres profilmélység alatt kopottnak számítanak, nyáriak esetében pedig 2,5−2 mm alatti profillal már nem ajánlott közlekedni. További értékes információk innen.
Top 10 gumiabroncs
A világ legkeresettebb és legtöbbet értékesített 5 gumiabroncs gyártója a Bridgestone, Michelin, Continental, Goodyear és a Pirelli. A verseny további részét a hatályos abroncstesztek döntik el, hogy adott gyártó legfrissebb mintázata milyen teljesítményt mutat a vizsgált szempontok alapján. A vásárlói visszajelzések, felhasználási tapasztalatok és 2019-es, 2020-as teszteredmények alapján a NANO-tyre a következő abroncsokat sorolja a top 10-es listára:
Top 10 nyári abroncs:
- Michelin Primacy 4
- Bridgestone Turanza T005
- Continental PremiumContact 6
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
- Pirelli Cinturato P7
- Maxxis Premitra 5
- Hankook Ventus Prime 3
- Semperit Speed-Life 2 SUV
- Yokohama BluEarth RV-02
- Nexen N'Fera Sport
Top 10 téli abroncs:
- Continental WinterContact TS860
- Dunlop Winter Response 2
- Kleber Krisalp HP 3
- Pirelli Cinturato Winter
- Goodyear UltraGrip 9
- Michelin Alpin 5
- Firestone Winterhawk 3
- Hankook Winter i*cept RS2
- Nokian WR D4
- Vredestein Snowtrac 5
Gumiabroncs Budapest
Ügyfeleink belföldön bárhol és bárhova tudnak tőlünk gumiabroncsot vásárolni, ingyenesen szállítunk, 1-2 munkanap alatt szezonon kívül és 3-4 munkanap alatt szezonban. Általában a budapesti árak magasabbak a kereskedelemben, mint az ország egyéb területén, de nálunk nem! Mi fővárosi vásárlóinknak is a lehető legkedvezőbb áron és a lehető leggyorsabb szállítási idővel kínálunk gumit. Budapesti szervizeink, ahova felszerelési szolgáltatásra rendelhető a gumiabroncs.